Siden 2013 har vi satset på færger med mindre emissionsintensiv hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022  installerede vi et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock. Med rotorsejlet fra finske Norsepower kan vi yderligere reducere CO2-udledningen fra hybridfærgerne. Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår.

CPH Rotor Warnemuende

Rotorsejlet er baseret på den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi. Det er en 30 meter høj, roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side. Forskellen i vindhastigheden skaber en trykforskel, der presser skibet fremad i en vinkelret position til vindretningen.

Et rotorsejl fungerer bedst, når vinden kommer vinkelret på sejlet. Ruten mellem Gedser og Rostock er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest eller øst, og derfor har vi gunstige betingelser for at bruge rotorsejl på den rute.

Med hjælp fra rotorsejlet nedsætter Scandlines CO2-udledningen med fire procent i gennemsnit.

Rotor Illu DK
Med hjælp fra rotorsejlet nedsætter Scandlines CO2-udledningen med fire til fem procent.

Læs mere om vores grønne agenda

Læs alle