Siden 2013 har vi satset på færger med mindre emissionsintensiv hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 installerede vi et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock. Med rotorsejlet fra finske Norsepower kan vi yderligere reducere CO2-udledningen fra hybridfærgerne. Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår.
Rotorsejlet er baseret på den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi. Det er en 30 meter høj, roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side. Forskellen i vindhastigheden skaber en trykforskel, der presser skibet fremad i en vinkelret position til vindretningen.
Et rotorsejl fungerer bedst, når vinden kommer vinkelret på sejlet. Ruten mellem Gedser og Rostock er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest eller øst, og derfor har vi gunstige betingelser for at bruge rotorsejl på den rute.
Med hjælp fra rotorsejlet nedsætter Scandlines CO2-udledningen med fire procent i gennemsnit.
Med hjælp fra rotorsejlet nedsætter Scandlines CO2-udledningen med fire til fem procent.
Læs mere om vores grønne agenda
Læs alle-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om 13 af FN’s ialt 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
En flåde af hybridfærger
Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
-
Støjsvage thrustere
Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
-
Bæredygtighed i praksis
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
Zero emissions-fragtfærge
Scandlines har bestilt en ny emissionsfri færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2025 og indleder næste generation af skibe på ruten.
-
Samarbejde med eksterne partnere
Scandlines har gennem en årrække samarbejdet med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland). Samarbejdet har resulteret i en løbende udvikling af rederiets grønne initiativer.
-
Reducering af energiforbrug
I øjeblikket har vi fokus på løbende at reducere vores elforbrug per overfart. Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.
-
Elektrificering af færgerne
Nu tager Scandlines næste store skridt på den grønne rejse og ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger.