Scandlines har gennem en årrække samarbejdet med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland).
Samarbejdet har resulteret i en løbende udvikling af rederiets grønne initiativer.
NABU rådgiver Scandlines om tiltag på virksomhedens bæredygtighedsrejse. Ud over tiltag i forbindelse med selve færgedriften er der også tiltag på områder som etablering af grønne områder til flora og fauna samt energiforsyning.
NABU har blandt andet rådgivet Scandlines i forbindelse med omstillingen fra traditionel dieseldrift til hybriddrift, og målet for begge parter er zero direct emissions færgedrift inden for få år.
Zero direct emissions ligger kun få år ud i fremtiden
Strømmængden, færgen skal bruge, er stor, og færgen skal kunne lades i løbet af de blot 15 minutter, den ligger i havn.
Rent teknisk kan det lade sige gøre – det uafhængige analyseinstitut DNV har vurderet vores planer og bekræftet, at ren eldrift er mulig om nogle få år.
Projektet er i fuld gang
Vi er i tæt dialog med samarbejdspartnere inden for levering af strøm, lagring og overførelse, samt har en god dialog med politikere og andre relevante samarbejdspartnere.
Langt den største del af energibehovet vil blive dækket af overskydende kapaciteter fra de allerede eksisterende, lokale vindenergi-producenter.
Målet for både Nabu og Scandlines er emissionsfri færgedrift.
Læs mere om vores grønne agenda
-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om 13 af FN’s ialt 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
En flåde af hybridfærger
Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
-
Støjsvage thrustere
Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
-
Vind i rotorsejlet
Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock.
-
Bæredygtighed i praksis
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
Zero direct emissions-fragtfærge
Scandlines har bestilt en ny emissionsfri færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2025 og indleder næste generation af skibe på ruten.
-
Reducering af energiforbrug
I øjeblikket har vi fokus på løbende at reducere vores elforbrug per overfart. Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.
-
Elektrificering af færgerne
Nu tager Scandlines næste store skridt på den grønne rejse og ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger.