Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
I 2013 byggede vi en af færgerne på Rødby-Puttgarden ruten om til hybridfærge. Erfaringerne var så gode, at vi i 2014 også ombyggede de tre øvrige passagerfærger på ruten til hybridfærger. Og hele projektet var oven i købet så visionært, at EU ydede pilotstøtte.
Da vi skulle bygge de nye færger, vi indsatte på ruten Gedser-Rostock i 2016, valgte vi også at gøre disse færger til hybridfærger. Scandlines ejer dermed verdens største flåde af hybridfærger.
Hybridfærger forurener mindre end færger, der kun sejler på diesel. Ved at omdanne de konventionelle færger til hybridfærger er det lykkedes os at reducere CO2-udledningen med cirka 15.000 tons om året på Rødby-Puttgarden færgerne.
Det svarer til det udslip, der årligt kommer fra cirka 340 husstande i Danmark.
Sådan fungerer hybridsystemet
På en normal sejlads er kun to eller tre af færgens oprindeligt fem dieselgeneratorer i drift med en belastning på 40-55 procent på havet og 8-10 procent i havnen. Generatorerne arbejder imidlertid mest effektivt ved en belastning på 85-90 procent.
Hos Scandlines har vi erstattet én af de fem dieselgeneratorerne med en batteripakke på 1,6 MWh – det svarer til ca. 182 Toyota Prius hybridbiler.
Ved at samkøre batteripakken med dieselgeneratorerne kan vi opnå en konstant, optimal belastning på 85-90 procent af generatorerne. Derved sparer vi brændstof, og skåner miljøet. Som verdens første rederi lykkedes det Scandlines i 2013 at lagre store mængder af overskydende energi i batterier om bord.
Vi kombinerer dieseldrift med batteridrift
Hybridsystemet i vores færger kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, bliver energien tappet fra batterierne. Ved mindre behov bliver batterierne fyldt med energi.
Ved at omdanne de konventionelle færger til hybridfærger er det lykkedes at reducere CO2-udledningen med cirka 15.000 tons om året.
Læs mere om vores grønne agenda
Læs alle-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om 13 af FN’s i alt 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
Støjsvage thrustere
Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
-
Vind i rotorsejlet
Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock.
-
Bæredygtighed i praksis
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
Zero emissions-fragtfærge
Scandlines har bestilt en ny emissionsfri færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2025 og indleder næste generation af skibe på ruten.
-
Samarbejde med eksterne partnere
Scandlines har gennem en årrække samarbejdet med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland). Samarbejdet har resulteret i en løbende udvikling af rederiets grønne initiativer.
-
Reducering af energiforbrug
I øjeblikket har vi fokus på løbende at reducere vores elforbrug per overfart. Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.
-
Elektrificering af færgerne
Nu tager Scandlines næste store skridt på den grønne rejse og ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger.