Vores havne
-
Vores havneareal i Rødby udgør godt 420.000 m2. Ud over den plads, opmarchbanerne til færgerne optager, har vi administrationsbygninger, lagerhaller til varer til vores forretninger om bord og på land samt til reservedele.
Tæt på havnen finder du Lalandia og dejlige badestrande.
-
Vores havn i Puttgarden er en af de travleste og vigtigste havne i Tyskland. Havnearealet er på over 400.000 m2. Ud over den plads, opmarchbanerne til færgerne optager, har vi administrationsbygninger, lagerhaller til vores BorderShop, sommercaféen Molenblick og værksteder på området. En del af området er udlagt til blomstereng med tilhørende insekthoteller.
Selve BorderShop er en af verdens største flydende grænsehandelsbutikker med let adgang fra færgerne. Er du gående, kan du nyde udsigten fra træbroen, der forbinder terminalbygningen med BorderShop området.
Det er i Puttgarden, vi kæmper for lige adgangsvej til færger og den kommende tunnel. I de nuværende planer bliver den snorlige vej til færgerne erstattet af en kringlet rute. Det kan du læse mere om under Vi sejler videre.
-
Vores havneareal i Gedser er på godt 130.000 m2. På området ligger mange fine historiske bygninger. En af dem er den gamle stationsbygning. Den bruger vi som ankomst- og afgangshal for fodgængere. Desuden låner vi den ud til kulturelle eller sociale arrangementer som jazzkoncerter og bogpræsentationer.
Du kan også se Det Gule Palæ fra Olsen Banden filmen, når du er i opmarchbanerne til færgerne. Det var truet af nedrivning, da det stod ved Københavns Hovedbanegård, men fik i stedet sin plads på havnen i Gedser.
-
I Rostock har vi ikke vores eget havneareal. Vi lejer os ind hos Rostock Port i Rostock Überseehafen, hvor der er livlig trafik af færger og fragtskibe. I check-in bliver du betjent af Scandlines' eget personale, mens Rostock Ports medarbejdere styrer kørsel til og fra borde.
Fem minutters kørsel fra havnen finder du vores ene BorderShop (den anden ligger i Puttgarden) og vores Easymarked.
Sejlturen gennem Warnow kanalen til og fra havnen byder på flotte udsigter til store kraner, krydstogsskibe og Warnemünde.
Vores færger
På ruten mellem Rødby og Puttgarden sejler fire af vores seks hybridfærger. De fire færger blev bygget i 1997 og ombygget til hybridfærger i 2013/14. Alle fire er dobbeltenderfærger, som sejler lige godt hver vej.
På ruten mellem Gedser og Rostock sejler vores nyeste færger fra 2016. Begge færger blev bygget som hybridfærger for at nedsætte CO2-udslippet. Skibsskroget er specielt designet til den ret lavvandede rute, hvilket også sænker brændstofforbruget. Begge hybridfærger blev i hhv. 2020 og 2022 udstyret med et rotorsejl for yderligere at reducere færgernes emissioner per tur.
Ud over de seks hybridfærger har vi en fragtfærge. Den sejler fortrinsvis på Rødby-Puttgarden ruten, men vi kan indsætte den som afløserfærge på Gedser-Rostock ruten.
M/F Deutschland – Rødby-Puttgarden
Se tekniske detaljer i Datasheet for M/F Deutschland
Se animation af færgens indretning
M/F Prinsesse Benedikte – Rødby-Puttgarden
Se tekniske detaljer i Datasheet for M/F Prinsesse Benedikte
Se animation af færgens indretning
M/F Prins Richard – Rødby-Puttgarden
Se tekniske detaljer i Datasheet for M/F Prins Richard
Se animation af færgens indretning
M/F Schleswig-Holstein – Rødby-Puttgarden
Se tekniske detaljer i Datasheet for M/F Schleswig-Holstein
Se animation af færgens indretning
M/F Berlin – Gedser-Rostock
Se tekniske detaljer i Datasheet for M/F Berlin
Se animationer af færgens indretning:
Færgens stævn (forende)
Færgens midte
Færgens agter (bagende)
M/F Copenhagen – Gedser-Rostock
Se tekniske detaljer i Datasheet for M/F Copenhagen
Se animationer af færgens indretning:
Færgens stævn (forende)
Færgens midte
Færgens agter (bagende)
M/F Kronprins Frederik
Sejler med fragt på Rødby-Puttgarden samt som afløserfærge på Gedser-Rostock.
Se tekniske detaljer i Datasheet for Kronprins Frederik
På ruten mellem Rødby og Puttgarden sejler fire af vores seks hybridfærger. På ruten mellem Gedser og Rostock sejler vores nyeste færger.