-
Download "Standard salgs- og leveringsbetingelser for busoperatører" som PDF.
§ 1 Indhold og omfang
1.1 Nærværende salgs- og leveringsbetingelser omfatter overførsel af køretøjer inden for det angivne markeds-segment.
1.2 For at kunne indgå en Busoperatør Aftale med Scandlines, har Scandlines fastsat kriterier for forventet bruttoomsætning pr. år, som Busoperatøren er bekendt med og skal opfylde. Busoperatørens forpligtelse til at opfylde den forventede bruttoomsætning gælder for at opretholde den aftalte rabat. Evt. manglende opfyldelse har ingen bagudrettet konsekvens.
1.3 Ved accept af Aftalen, giver Busoperatøren Scandlines og affilierede selskaber samtykke til at sende informationsbreve via e-mail. Informationsbrevene kan indeholde nyheder om priser, brændstoftillæg, sejlplansændringer og andre tilbud, som kan have relevans for Busoperatøren. Busoperatøren kan til en hver tid afmelde sig informationsservicen ved at kontakte Scandlines.
§ 2 Registrering/dokumentation
2.1 Scandlines og dennes datterselskaber registrerer køretøjerne ved anvendelse af billet/rekvisition/voucher med kunde nr. til brug som betalingsmiddel for overførslen. Typen af billet/rekvisition/voucher afhænger af markedssegmentet, som er angivet på forsiden af Aftalen. Billet/rekvisition/voucher udstedes til den valgte færgehavn.
2.2 Hvis du som kunde har oplyst din bils registreringsnummer i forbindelse med bestilling af billet, så du kan anvende Scandlines’ eller Scandlines’ samarbejdspartneres automatiske nummerpladegenkendelse, opbevarer Scandlines ligeledes denne information og videregiver den om nødvendigt til samarbejdspartnere. Hvis registreringsnummeret udgør personoplysning, for eksempel fordi bilen er registreret i en enkeltpersons navn, gælder bestemmelserne om behandling og overførsel af personoplysninger i afsnit 2 og 6 i Scandlines’ privatlivspolitik for kunder: www.scandlines.dk/betingelser/privatlivspolitik/privatlivspolitik-kunder
2.3 De angivne billetter/rekvisitioner/vouchere er dokumentation for opfyldelse af Aftalen, og Busoperatørens anvendelse af disse er en betingelse for opnåelse af den eventuelt angivne rabat.
§ 3 Priser og faktureringsbetingelser
3.1 Aftaler og tilbud baseres på de til enhver tid gældende priser (offentliggjorte og vejledende priser), tariffer og valutakurser.
Aftaleindgåelse og tilbudsgivning sker generelt med forbehold for prisændringer, som er forårsaget af forhold uden for Scandlines` indflydelse. Scandlines forbeholder sig ret til frit at foretage ændringer i listepriserne. Sådanne ændringer kan varsles til ikrafttræden efter 14 dage. Forud for ændringer i listepriser fremsender Scandlines enten et prisblad eller nyhedsbrev til Busoperatøren. Information om aktuelle listepriser er tilgængelig på Scandlines webside under www.scandlines.dk/bus/betingelser
3.2 Fakturering fra Scandlines foretages efter de til enhver tid gældende listepriser fratrukket eventuel rabat.
En eventuel rabat ydes iht. kriterierne for det angivne markedssegment med udgangspunkt i det foregående års nettoomsætning hos Scandlines, eller for nye kunder med udgangspunkt i den forventede nettoomsætning for kalenderåret.3.3 Fakturering foretages på baggrund af de anvendte billetter/rekvisitioner/vouchere, jf. pkt. 2.1, og betingelserne i Aftalen.
3.4 Faktureringshyppigheden er hver 8. dag, og fakturaen fremsendes elektronisk. Ved fremsendelse af papir-faktura opkræves et fakturagebyr på DKK 75,00 + moms pr. faktura.
3.5 Busoperatøren er ansvarlig for, at Scandlines til enhver tid er informeret om dennes aktuelle e-mailadresse til faktureringsformål.
§ 4 Sikkerhed og betalingsbetingelser
4.1 Såfremt Busoperatøren ønsker en kreditbetalingsaftale, foretager Scandlines en kreditvurdering af virksomheden.
4.2 Betalingsbetingelserne er netto 10 dage.
4.4 Ved fremsendelse af rykker i forbindelse med forfalden betaling, opkræves et rykkergebyr på DKK 100,00 pr. rykker.
§ 5 Pladsreservation/ombooking
5.1 Pladsreservation til bus kan foretages skriftligt til Scandlines gruppebookingafdeling på e-mail: grupper@scandlines.com
5.2 Scandlines besvarer som hovedregel anmodninger om pladsreservation inden for 24 timer fra modtagelsen af pladsbestillingen på hverdage mandag-fredag kl. 12, og den efterfølgende hverdag for anmodninger modtaget fredag efter kl. 12 samt i weekender.
5.3 Såfremt Busoperatøren ønsker at ændre en forud reserveret afgang til en anden afgang den samme dag eller på en anden dag, dvs. annullere den eksisterende booking, vil de Almindelige Befordringsbestemmelser (ABB), Standard Salgs- og Leveringsbetingelser for Busoperatører (SSLB), brændstoftillæg, prisen og den gældende rabat, såfremt en sådan er aftalt, blive genberegnet baseret på den gældende pris for den nye bookede afgang samt den rabataftale, som er gyldig den dag om-bookingen foretages. Intet afbestillingsgebyr vil blive opkrævet for ombooking af en afgang til en anden afgang den samme dage eller på en anden dag. Sekt. 6 finder ikke anvendelse.
5.4 Efterbestilling af ekstra buspassagerer samt af evt. busanhænger efterkommes, såfremt der er ledig kapacitet på den pågældende afgang. Scandlines forbeholder sig ret til at afvise efterbestillinger.
5.5 Scandlines forbeholder sig ret til uden varsel at foretage ændringer i fartplaner og at omlægge busreservationer i konsekvens heraf. Der kan til enhver tid indsættes et andet skib end annonceret. En reservation er ikke en garanti for befordring og skal alene betragtes som en reservation af ledig kapacitet på en given afgang. Ved forsinkelse eller aflysning af sejlads er Scandlines altid berettiget til at anvise Busoperatøren til en senere afgang, uden at Busoperatøren kan kræve refusion af billetprisen eller anden kompensation i den anledning. Dette gælder ligeledes, såfremt Busoperatøren måtte vælge alternativ befordring i stedet.
5.6 Scandlines er ansvarsfri ved forsinkelse og aflysning af sejladser, som skyldes forhold uden for Scandlines kontrol, herunder, men ikke begrænset til vejr- og vandforhold som bringer sejladsen i fare, jordskælv, brand og eksplosion, krig, terrorisme, oprør og uroligheder, strejke, lockout eller andre arbejdsmarkedsrelaterede uoverensstemmelser samt sygdom.
5.7 Ved maskinsvigt og andre tekniske eller operationelle svigt er Scandlines ansvarsfri, såfremt årsagen til svigtet skyldes forhold uden for Scandlines kontrol. Såfremt årsagen til svigtet kan tilegnes Scandlines, tilbyder Scandlines refusion af billetprisen, såfremt Busoperatøren havde en gyldig reservation til den forsinkede eller aflyste afgang, og Busoperatøren blev mindst 3 timer forsinket i ankomst til destinationshavnen i forhold til det oprindelige ankomsttidspunkt.
5.8 Scandlines kan i intet tilfælde gøres ansvarlig for Busoperatørens driftstab, avancetab eller andre indirekte tab og følgeskader i anledning af forsinkelse eller aflysning af sejladser – hvad enten det skyldes forhold uden for Scandlines' kontrol eller det skyldes fejl eller forsømmelse hos Scandlines - herunder tab som følge af udgifter til ekstra kørsel, hotelophold, mistede trafikforbindelser, ansvar i forhold til Busoperatørens kunder, mv.
5.9 I øvrigt henvises til de gældende Almindelige Befordringsbestemmelser (ABB) for Scandlines for færgetransport som udgør en del af et rejsearrangement arrangeret af en busoperatør eller anden rejsearrangør end Scandlines, på www.scandlines.dk/bus/betingelser. Såfremt der er uoverensstemmelse mellem nærværende Standard Salgs- og leveringsbetingelser for busoperatører og Scandlines Befordringsbestemmelser, har nærværende Standard Salgs- og leveringsbetingelser for busoperatører forrang.
§ 6 Afbestilling af busreservationer
Afbestilling af busreservationer skal ske skriftligt pr. e-mail til Scandlines gruppebooking afd. på grupper@scandlines.com
6.1 Afbestillingsregler for enkeltbilletter på ruten Rødby-Puttgarden:
Indtil 3 kalenderdage før afgang: Intet afbestillingsgebyr
Fra 2 dage før booket afgang: 75% af den gældende listepris opkræves
Udeblivelse hhv. afbestilling efter bestilt afgang: 100% af den gældende listepris opkræves
6.2 Afbestillingsregler for enkeltbilletter på ruten Gedser-Rostock:
Indtil 8 kalenderdage før afgang: Intet afbestillingsgebyr
Fra 7 dage før booket afgang: 75% af den gældende listepris opkræves
Udeblivelse hhv. afbestilling efter bestilt afgang: 100% af den gældende listepris opkræves
6.3 Afbestillingsregler for éndagsbilletter for ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock:
Indtil kl. 12.00 2 kalenderdage før afgang: Intet afbestillingsgebyr
Fra kl. 12.00 2 dage før booket afgang: 75% af den gældende listepris opkræves
Udeblivelse hhv. afbestilling efter bestilt afgang:100% af den gældende listepris opkræves
Der ydes ingen rabat på afbestillings- og udeblivelsesgebyrer samt øvrige gebyrer.§ 7 Bestilling og afbestilling af gruppemenuer
7.1 Scandlines tilbyder gruppemenuer på følgende færgeruter: Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Gruppemenuer skal bestilles skriftligt hos Scandlines gruppebookingafdeling min. 5 dage før afgang. Særlige menu-forespørgsler rettes ligeledes til Scandlines gruppebookingafdeling.
7.2 Afbestilling af bestilte gruppemenuer kan kun ske skriftligt til Scandlines gruppebookingafdeling senest 4 dage før afgang. I modsat fald faktureres den bestilte menu til fuld pris. Såfremt gruppen ikke møder frem til den bookede afgang faktureres ligeledes den fulde pris for den bestilte menu.
§ 8 Information
8.1 Scandlines informerer som hovedregel busoperatører om generelle betingelser og nye tiltag via hjemmesiden www.scandlines.dk/bus samt via elektronisk udsendte nyhedsbreve.
8.2 Busoperatøren er ansvarlig for, at Scandlines til enhver tid er informeret om dennes aktuelle e-mailadresse til modtagelse af nyhedsbreve.
§ 9 Ændring i Aftalens betingelser
9.1 Nærværende Standard salgs- og leveringsbetingelser for busoperatører gælder løbende indtil videre notifikation fra Scandlines side.
9.2 Scandlines forbeholder sig retten til når som helst at foretage ændringer i disse Standard salgs- og leveringsbetingelser for busoperatører med forudgående meddelelse til Busoperatøren.
§ 10 Ophør af Aftalen
10.1 Indgåelse af Aftalen samt nærværende Standard Salgs- og leveringsbetingelser for Busoperatøren er betinget af, at Busoperatøren ved indgåelse af Aftalen opfylder kriterierne for indgåelse af en Busoperatør Aftale, samt at Busoperatøren i Aftalens løbetid til stadighed overholder vilkårene heri.
10.2 Er betingelserne i §10.1 ikke længere opfyldt, kan Scandlines uden varsel bringe Aftalen til ophør.
10.3 Endvidere kan Aftalen opsiges med øjeblikkelig varsel, såfremt hele eller dele af aftalen strider mod lovgivningen.
10.4 Aftalen kan endvidere til enhver tid fra begge parter opsiges med 1 måneds varsel til den 1. i en måned.
10.5 Enhver opsigelse skal ske skriftligt.
10.6 Såfremt Aftalen opsiges i henhold til denne §10, skal Parterne alligevel hver især opfylde deres forpligtigelser i forhold til allerede bekræftede bookinger, såfremt bookingen er bekræftet inden Aftalens opsigelse.
10.7 Senest 8 dage efter Aftalens ophør foretager Scandlines endelig afregning og returnerer en eventuel bankgaranti.
§ 11 Lovvalg og værneting
Enhver tvist vedrørende Aftalen afgøres efter dansk ret ved Sø- og Handelsretten i København som værneting i første instans.
September 2022